Wszystko co powinniście wiedzieć o ... funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO - Cz. I
27 czerwca 2020
WYSZUKAJ.PIONOWO (ang. VLOOKUP) jest jedną z najczęściej używanych i najbardziej przydatnych funkcji Excela.
Niewątpliwie warto pamiętać o jej ograniczeniach, ale choćby z wymienionego powodu, warto również wiedzieć co możemy zrobić, gdy nie działa tak, jak sobie tego życzyliśmy.
WYSZUKAJ.PIONOWO przyjmuje 4 argumenty:
- Wartość, której szukasz: szukana_wartość (lookup_value)
- Zakres komórek tworzących przeszukiwaną tabelę: tablica_tabela (table_array) - Musi być tak określony, aby wartości wg których będziemy go przeszukiwać znajdowały się w pierwszej kolumnie od lewej. Dane, które chcemy wyszukać mogą pojawić się w dowolnej kolumnie po prawej stronie.
- Numer kolumny, z której ma zostać pobrany wynik: indeks_kolumny (column_index) - Kolejny nr kolumny, licząc od 1 kolumny z poprzedniego parametru (a nie od początku arkusza).
- Tryb dopasowania: zakres_wyszukiwania (range_lookup) - teoretycznie opcjonalny, ale bardzo ważny parametr, przybierający 2 wartości:
1 (PRAWDA) = wyszukiwanie przybliżone
0 (FAŁSZ) = wyszukiwanie dokładne
Najczęstsze problemy z WYSZUKAJ.PIONOWO:
I. Pominięcie lub błędne podanie ostatniego argumentu tj. zakres_wyszukiwania (ang. range_lookup). Domyślną wartością (jeśli nie podamy czwartego argumentu, funkcja zadziała w tym trybie!) jest "1" (wyszukiwanie przybliżone), jednak w praktyce w 90% chcemy wyszukać dokładną wartość, stąd podajemy "0".
II. Niezgodność typu danych - często, szczególnie w przypadku wyszukiwania wg kolumny zawierających wartości numeryczne (kody, ID, nr umów, etc.) np.: gdy pierwsza (przeszukiwana) kolumna w przeszukiwanej tabeli zawiera wartości wyszukiwania, będące liczbami zapisanymi jako tekst, lub przeszukiwana tabela zawiera liczby, ale wyszukiwana wartość jest liczbą przechowywaną jako tekst. W obu przypadkach funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO zwróci błąd nr "#N/A", pomimo istnienia odpowiadających sobie wartości. Często można ten błąd łatwo rozpoznać porównując formatowanie kolumn w obu tabelach: tekst domyślnie jest wyrównywany "do lewej", liczby "do prawej".
1.) Pierwszy sposób to przekonwertowanie danych w całych kolumnach na ten sam typ poprzez , "Teks jako kolumny" (zaznaczamy całą kolumnę, a następnie: karta "DANE" > "Teks jako kolumny" > przechodzimy dalej.
W kroku 3 wybieramy żądany format danych, na który zostanie przekonwertowana kolumna. Taką operację, warto wykonać szczególnie wtedy, gdy napotkamy na niezgodności typu danych między różnymi komórkami tej samej kolumny np. część wartości z pierwszej (przeszukiwanej) kolumny w przeszukiwanej tabeli, jest przez Excel rozpoznawana jako tekst, a część jako liczba lub data.
* Pamiętajmy jednak, że przekonwertowanie w ten sposób na tekst komórki zawierającej formułę, spowoduje wyświetlenie formuły, zamiast jej wyniku!
* Jeśli chcemy zamienić liczby przechowywane jako tekst na wartości liczbowe - możemy również przemnożyć całą kolumnę *1 (kopiujemy dowolną komórkę zawierającą wartość 1, klikamy PPM > nastepnie wybieramy "Wklej specjalnie" > zaznaczamy "Przemnóż" i "OK") lub wykorzystując wbudowaną funkcję "Konwertuj na liczbę" (zaznaczamy tylko komórki zawierające "liczby przechowywane jako tekst", obok powinna pojawić się ikona z "wykrzyknikiem" - po kliknięciu wybieramy opcję "Konwertuj na liczbę" jak pokazano niżej.
2.) Drugi, to konwersja wbudowana w formułę, którą możemy wykonać następująco:
a.) Konwersja na liczbę (gdy pierwsza kolumna w przeszukiwanej tabeli zawiera wartości liczbowe) mnożąc (lub dzieląc) szukaną wartość przez 1 co spowoduje jej zamianę na liczbę "w locie": wartość * 1
b.) Konwersja na tekst (gdy pierwsza kolumna z przeszukiwanej tabeli zawiera liczby przechowywane jako tekst) dołączając do szukaj wartości pusty "string" np.: wartość & ""